Emailing pro začátečníky! 5 tipů na začátek. Pište si!

V poslední době dostávám čím dál více dotazů na to, jak si jednoduše a rychle nastavit emailing pro menší firmu. Jak posílat zákazníkům pravidelné informace a novinky z oboru?

Není se čemu divit! Emailing má jednu z největších návratností investic ve srovnání s ostatními online kanály. Emailů existuje víc než Facebook, Twitter a Instagram účtů a jejich konverzní míra je několikrát vyšší.

Email marketing je specializovaný obor jako každý jiný. Pokud jste se ale rozhodli vydat na vlastní pěst, tak tady je pár tipů pro začátek. 

Možná vám to takhle bude stačit a všechno bude perfektně šlapat. Možná zjistíte, že je lepší se poradit s někým z oboru. Na začátek můžete být ale trochu dobrodruhem, a potom je tento článek pro vás jako dělaný.

1. JAKÉ EMAILY + jak často je budete posílat?

Stanovte si strategii!

Pro začátek si řekněte, proč chcete emaily svým zákazníkům nebo kontaktům v databázi posílat. Je to důležité k určení následných cílů. Ne každý email musí být prodejní a ne každý email musí být nabouchaný fotkami od profíka.

Jakmile si ale stanovíte, že cílem emailingu je informovat zákazníka o novinkách ze světa účetnictví a daní, tak se vám začne rýsovat jasnější vize. Abyste byli schopni dodávat relevantní obsah o všech novinkách, tak budete na začátku každého měsíce sledovat, co se v oboru stalo nového, a to svým zákazníkům pošlete.

Tak! Budete tedy informovat o novinkách v oboru jednou měsíčně a cílem je dodávat svým zákazníkům přidanou hodnotu k vašim již poskytovaným službám.

Pokud si stále nejste jistí, přečtěte si k čemu emailový marketing nejčastěji slouží.

2. JAKÝ SYSTÉM ROZESÍLÁNÍ EMAILŮ ZVOLIT?

Existuje velké množství systémů, přes které můžete rozesílat své emaily. Pokud si zkoušíte, jak bude emailing ve vaší firmě fungovat, zkuste si vybrat z řady služeb, které své služby do určité výše kontaktů v databázi / odeslaných emailů poskytují zdarma:

  • Mailchimp – je jednou ze služeb, která je vysoce intuitivní a je na trhu už dlouhou dobu. Proto se nemusíte bát, že by neměla něco vychytané. Jednou z nevýhod může být to, že Mailchimp je americká služba, a proto budete mít trochu problémy s automatickým skloňováním jmen, angličtinou apod.
  • SmartEmailing – je pravděpodobně jedním z nejlepších voleb pro české prostředí. Tento nástroj neposkytuje verzi zdarma, ale cenově je velmi přijatelný.
  • Mailkit – je můj oblíbený systém, se kterým mám z českých poskytovatelů největší zkušenosti. Je velmi funkční v českém prostředí a nabízí řadu automatizací a pokročilých nastavení.
  • GetResponse – stejně jako Mailchimp není českým nástrojem. GetResponse je ale výborným řešením pro e-shopy. Prezentuje se jako “All-in-one-Marketing-platform”.

3. ŠABLONA EMAILU, ROZDĚLENÍ DO KAMPANÍ

Může se to zdát komplikované, ale jakmile si v tom uděláte systém, tak za něj budete rádi. Každý (nebo téměř každý) emailový nástroj po vás bude chtít, abyste si vytvořili, případně vybrali šablonu pro váš email a následnou rozesílku označili jako kampaň.

Tohle se v emailing dělá především pro pořádek a jasnou měřitelnost výsledků. Podle typu obsahu si můžete vytvořit i několik kampaní – například 1. nová kolekce, 2. slevový newsletter, 3. pozvánky na eventy apod. Nemusíte si jich vymýšlet zbytečně moc, ale udělejte to tak, abyste měli vždy kam svůj email zařadit.

Na konci roku budete mít jasný přehled, kolik jste poslali emailů s představením nové kolekce nebo kolik pozvánek od vás zákazníci dostali. A v případě, že bude cílem vašeho emailového snažení zvyšování tržeb, tak se můžete podívat, jaká kampaň byla nejúspěšnější.

V rámci jednotlivých kampaní si pak můžete vytvořit například zvláštní šablony pro každý typ komunikace.

4. CO VŠECHNO NESMÍTE ZAPOMENOUT V OBSAHU VAŠEHO EMAILU!

Pokud bychom šli shora dolů, tak každý email má:

  • předmět emailu – je nesmírně důležitý. Podle toho v naší emailové schránce vidíme, o čem email je a rozhodneme se, zda si ho chceme přečíst.
  • preheader – je věta, které se vám v emailové schránce zobrazí hned, za předmětem (u ještě neotevřeného emailu). Pokud byste tam preheader nenapsali, zobrazil by se tam automaticky text, kterým začíná váš email. Což v případě, že začínáte například logem (obrázkem), menu nebo textem, odkazujícím na něco v těle emailu, není ideální.
  • obsah emailu – je to, proč jste se vlastně v první řadě rozhodli pro tuto aktivitu. Potřebujete předat důležité sdělení svým kontaktům a chcete, aby ho co nejjasněji pochopili. Pište raději míň a jasně než zkoušet příjemce nutit procházet dlouhé texty. Oni by to stejně nedělali a vás by to stálo zbytečně moc času. Pokud máte delší sdělení, raději odkažte na web.
  • patička – bývá většinou vyhrazena pro “právní” informace a důležitá sdělení, bez kterých emailing nesmíte provozovat. V každém emailu byste měli příjemcům oznámit:
    • proč jim email posíláte a jak jste získali jejich emailovou adresu
    • kdo jste a jaký je to typ sdělení
    • dát příjemci možnost odhlášení z odběru (pokud se nejedená například o potvrzení objednávky, tzv. transakční email)
    • odkaz na zásady zpracování osobních údajů – dnes už musíte vyložit karty na stůl a poskytovat svým příjemcům informace o tom, jak zacházíte s jejich údaji
    • do patičky se většinou také dávají odkazy na vaše další profily, jako je Instagram, Facebook, Twitter a další.

5. DATABÁZE KONTAKTŮ, JEJÍ VYUŽITÍ A CO ROZHODNĚ NEDĚLAT

Databáze kontaktů je vlastně základem pro to, abyste mohli emailing realizovat.

Pokud máte zákazníky, kterým chcete posílat novinky z vašeho podnikání (ať už informace o účetnictví nebo představujete novou kolekci), nabídněte jim možnost registrace do vašich newsletterů. Tato akvizice může probíhat různě, ale výsledkem je pro vás rostoucí počet kontakty v databázi, kteří mají o vaše emaily zájem. A to je polovina cesty k úspěchu.

NIKDY NEKUPUJTE DATABÁZI KONTAKTŮ! Poskytovatelé emailových schránek (Seznam.cz, Gmail, Yahoo a další) už jsou dnes na vysoké úrovni a velice brzy poznají, že vaše kontakty nejsou získané “poctivě”. Pokud si nakoupíte kontakty, kteří budou vaše emaily mazat, jejich schránky už možná nebudou ani existovat nebo vás označí jako spam, tak to pro vás nebude dobré. Jakmile se jednomu z poskytovatelů znelíbíte, tak vás čeká velice strastiplná cesta zpět (jestli vůbec).

Potom tady máme GDPR – zákon pro ochranu osobních údajů, který nám nařizuje dvoufaktorové ověření emailových adres (tzv. double-opt-in), a ten jednoduše nákupem databáze nezískáte. Double-opt-in znamená, že jakmile se kdokoliv zaregistruje k odběru vašich newsletterů, tak dostane potvrzovací email (nebo mu přijde potvrzovací sms v případě telefonního čísla), který musí sám potvrdit a dokázat tak, že je to opravdu jeho emailová adresa.

UFFFF! a to jste ještě ani nezačali.

Každý začátek je těžký a každá nová aktivita s sebou nese spoustu informací. Nikdy to ale nevzdávejte, dokud sami nebudete cítit, že už nejste schopni to posunout dál. Jak jsem řekla na začátku. Emailing má v rámci online marketingu jednu z největších (ne-li největší) návratností investic a pro mnoho společností je nedílnou součástí marketingového mixu.

Tenhle článek je ukázka pro ty z vás, kteří se emailingem rozhodli začít a ukazuje několik základních bodů, které budete ve svých začátcích určitě řešit. Pokud už jste zkušený mazák, tak vám tenhle článek pravděpodobně díru do světa neudělá, ale kdo ví. Třeba jsem pomohla i vám.

Tak to běžte zkusit, ať to lítá 🙂