Emailový marketing – stručně a jasně!
EMAILOVÝ MARKETING JE KING! A CO TO VLASTNĚ JE?
Brouzdáte po internetu a říkáte si: “Co je to ten emailing? Ten, o kterém teď každý mluví a chce ho začít dělat?“ Tak to jste správně! Super stručně prolítněte tento článek a pochopte, proč si z něj každý sedá na zadek. Není jen tak pro nic za nic, emailový marketing je dneska jedním z nejefektivnějších nástrojů online marketingu.
K ČEMU EMAILOVÝ MARKETING NEJČASTĚJI SLOUŽÍ?
- pravidelná komunikace se zákazníky nebo odběrateli vašich newsletterů
- propagace produktů a služeb
- navazování obchodních vztahů (to se týká hlavně B2B sektoru, v B2C se potenciální dodavatel přes newslettery neoslovuje)
- podpoření loajality zákazníku a zvýšení pravidelné návštěvnosti vašeho webu
- komunikace slev, novinek, aktuálních událostí
- pozvání na event pořádaný vaší společností
VÝHODY, PROČ SE PUSTIT DO EMAILOVÉHO MARKETINGU:

ÚSPORA PENĚZ
Kromě času, který emailingu věnujete (a případného poplatku za emailový systém) nepotřebujete nic navíc. Email marketing je tak jednou z nejlevnějších forem komunikace. Systém pro odesílání emailů (ne Outlook) vyberte podle toho toho, kolik pošlete zpráv za měsíc. Najdete i ty, co jsou zdarma.



RYCHLÁ ODEZVA
Jak se říká, email dneska pošlete lusknutím prstu. Příjemce má tedy vaši zprávu ve své schránce během chvilky a vy můžete se zatajeným dechem čekat, jak se mu líbí. Díky snadné měřitelnosti online marketingu dokážete vyhodnotit emailovou kampaň během pár hodin.



MĚŘITELNOST
Díky spoustě nástrojů (jako například Google Analitics) můžete změřit, jak jsou vaše emaily otevírané (open rate), kolik lidí se prokliklo na web (click rate), zda prodaly některý z propagovaných produktů (konverze) a spoustu dalšího. Málokterá komunikace vám nabízí tolik informací a tak snadno!



CÍLENÍ
Jestli je dneska něco v emailingu důležité, tak je to správné cílení. Zjistěte si o svých kontaktech co nejvíce a posílejte jim jen to, co je opravdu (ale opravdu!) zajímá. Díky tomu zvýšíte zájem o své rozesílky a možná dosáhnete i toho, že na se na ně bude vyčkávat jako na nový film v kině.



VELKÁ NÁVRATNOST INVESTICE
Poměr mezi náklady a tím, co jste si schopni emailingem vydělat je opravdu zajímavý! Emailing je nejziskovější formou digitálního marketingu. O tom se už vyplatí přemýšlet, co myslíte?
EMAILING KROK PO KROKU:
Pro to, abyste mohli emailing úspěšně zkoušet, musíte mít databázi kontaktů, na které zprávy pošlete. Tak jako v divadle, bez publika není představení, ani v emailingu se bez nadšených čtenářů neobejdete. Všechno tedy začíná plněním vlastní databáze (nikdy nekupujte cizí!) a přemýšlením o tom, jak vaše nováčky uvítáte. Tady začíná společná cesta emailové komunikace, kterou režírujete vy.



NEJČASTĚJŠÍ TYPY EMAILOVÝCH KAMPANÍ:
UVÍTACÍ EMAIL
Uvítací email nebo série emailů je možná nejdůležitější komunikací. Jsou to první zprávy, které odběratel uvidí a může si tak udělat názor, zda chce pravidelné newslettery a maily číst dál. Věnujte jim pozornost! Jsou to maily, které mají nejvyšší open rate jen kvůli tomu, že jsou první. A to je skvělá šance, kterou můžete obrátit ve svůj prospěch.
POZVÁNKA
Pozvánka na event, školení nebo jakoukoliv jinou akci mailem je dneska už běžnější, než klasická papírová. Lidi už jsou zvyklý emailové pozvánky dostávat, proto si email rádi otevřou, ale půjdou jen tam, kde to pro ně bude zajímavé, možná trochu jiné. Nezapomeňte, že za samotným emailem by měla být možnost registrace na webu nebo alespoň více info.
SLEVOVÉ AKCE A NABÍDKY
Slevy, slevy, slevy. Na to všichni čekáme, je nám jedno, jak to vypadá a když je procento dostatečně zajímavé, nakupujeme. Je to tak, mějte hezké a konzistentní komunikace, ale sleva není ten typ emailů, se kterým byste si měli lámat hlavu týdny. Většinou tady stejně vítězí jednoduchá, informativní komunikace, která směřuje na web, kde už si každý najde to, co hledá.
NEWSLETTER
Newsletter je typ emailové komunikace, který probíhá na pravidelné bázi a přináší odběratelům informace a novinky ze světa vaší společnosti (o nových kolekcích, produktech, trendech, ale taky akcích). Zkuste udělat z newsletterů pravidelnou komunikaci, na kterou se budou všichni těšit. Můžete zkusit posílat vždy ve stejný den v týdnu nebo navazovat obsahem.
OPUŠTĚNÝ KOŠÍK
Emailu, který přijde zákazníkovi po “zapomenutí” zboží v košíku na webu se říká opuštěný košík. Připomínáme tak, že zboží je stále v košíku a zákazník si tak může bez dalšího vyhledávání pohodlně dokončit nákup. Je to velmi efektivní komunikace, proto ji určitě vyzkoušejte.Zákazníci často nedokončí nákup z důvodu špatného připojení, nedostatku času, špatnému zařízení, nerozhodnosti a to jsou přece všechno důvody, které stojí za připomenutí. Nemyslíte?
WIN-BACK
Pokud máte v databázi nějaké odpadlíky, kteří si maily už ani neotvírají, natož, aby je četli, tak pošlete “win-back”. Vytvořte speciální komunikaci pro tento segment odběratelů a dejte jim dobrý důvod k návratu. Přece si nedáváte každý týden práci s tvorbou skvělých mailů, aby si je nakonec nikdo neotevřel. Speciální obsah může být: poutavější subject line, sleva, získání zpětné vazby apod.
Existuje velká spousta různých kampaní a každý je pokaždé nazývat jinak. Tento seznam je stručným výčtem nejdůležitějších typů emailového marketingu, které byste při své práci určitě měli využívat.
Nemusíte si dnes sednout a od základů překopat celou svoji práci. Jen mějte tento “checklist” po ruce a řekněte si: “newslettery posíláme, pozvánky na akce taky, tak, co nám tady ještě chybí…”. S každým typem kampaně přijde nový nápad a na vás je ho zrealizovat. Dejte si proto záležet, co zahrnete do své uvítací série, je to jako v restauraci, málokdy dáváte druhou šanci.
Tak držím pěsti! Ať to lítá!