Výběr klíčových slov pro PPC reklamu. Jak na to?

CO JE TO KLÍČOVÉ SLOVO A K ČEMU NĚCO TAKOVÉHO POTŘEBUJEME?

Správně vybrat klíčové slovo nebo slova pro PPC reklamu je skoro tak důležité, jako vědět, co to PPC reklama vlastně je. Co to ale vlastně je a proč ho potřebujeme?

Vždy, když se rozhodneme spustit PPC kampaň, tak se musíme rozhodnout:

PROČ TO DĚLÁME?

CO JE CÍLEM KAMPANĚ?

Měření, typ reklamy nebo její nastavení jsou jasné věci, které jsme si popsali v úvodu do PPC. Ale když se vrátíme na začátek, musíme si říct: Proč vlastně spouštíme tuhle kampaň na růžové tenisky? Budou lidi vůbec růžové tenisky hledat? A když je hledají, co do toho Googlu píšou?

A to je ono! Co do toho vyhledávače uživatelé píšou! To nás zajímá a na to se musíme před každým spuštěním kampaně zaměřit. 

TYPY KLÍČOVÝCH SLOV

OBECNÁ KLÍČOVÁ SLOVA

Jsou to obecná slova (tenisky, tričko), která mají největší hledanost a jsou tím pádem často i hodně klikaná. Cílí na ně téměř každý a proto jsou velmi drahá a je zde velká konkurence. Berou tedy hodně peněz, které nemusí vést ke konverzi (vzhledem k obecnosti).

LONGTAIL

Longtailová klíčová slova jsou víceslovné, konkrétní dotazy (např. adidas nmd r2). Je zde menší konkurence, protože spousta eshopů už pro tato slova nemá cílové stránky, a tak je nemůžou využívat. Poměr ceny a následné konverze je u longtailu velmi dobrý.

DOTAZY NA PRODUKT

Zákazníci, kteří využívají tato klíčová slova už většinou ví, co si chtějí koupit, ale hledají upřesnění. Hledají například více technických informací, kde si můžou vybraný produkt koupit, jaké jsou barevné varianty apod.

INFORMAČNÍ DOTAZY

Informační dotazy jsou velice podobné dotazům na produkt. Na tento typ dotazů zákazníci hledají sofistikovanější odpovědi. Podmínkou pro tyto dotazy jsou kvalitní cílové stránky, kde se zákazník dočte to, co původně hledal a až následně přichází nabídka vhodných produktů. Návštěvnost je z hlediska ceny velmi zajímavá a často levná.

BRAND

Dotazy, ve kterých se vyskytuje název hledané značky mají obrovskou míru prokliku (může být 50 – 70 %). Konverzní poměr je vysoký, a to často až 3x větší než u ostatních typů klíčových slov). Cena za proklik je nízká (někdy až extrémně nízká).

KONKURENCE

V tomto případě cílíme na klíčová slova konkurence nebo název společnosti. Tento typ reklamy má extrémně nízké skóre kvality a konverzní poměr bývá slabší. Pokud ale konkurence nevyužívá online reklamu, tak je to poměrně snadná cesta akvizice nových kontaktů a cílení.

SHODY KLÍČOVÝCH SLOV

[Přesná shoda]

Vyhledávací dotaz se musí přesně shodovat s klíčovým slovem, jinak se reklama nezobrazí. Přesná shoda se označuje [hranatou závorkou].

„Frázová shoda“

Vyhledávací dotaz musí obsahovat zvolenou klíčovou frázi. Mezi zvolenými slovy se může objevit jiné slovo nebo slova. Frázová shoda se označuje pomocí “úvozovek”.

+Volná +Modifikovaná +shoda

Jakmile dáme „+“ před slovo, tak se musí objevit ve vyhledávacím dotazu v přesném znění.

Volná shoda

Zobrazuje i synonyma, překlepy a podobná slova. Nejčastěji se používá pro zjištění, co v daném oboru lidé hledají, ale jinak se moc nevyužívá.

Vylučující shoda

Pokud na něco cílit nechceme, můžeme slovo nebo frázi vyloučit (často jsou to informační dotazy, na které e-shopy nechtějí cílit apod.).

NÁSTROJE PRO NÁVRH KLÍČOVÝCH SLOV

Na trhu existuje spousta nástrojů, které nám pomáhají navrhovat klíčová slova. Osobně ale doporučuji jít známou a vyzkoušenou cestou, a to Google Ads a Sklik. Tyto reklamní nástroje nabízejí zdarma nástroj, kde si můžete procházet hledanost klíčových slov, jejich cenu apod. Průzkumem klíčových slov si jednoznačně usnadníte život a zjistíte tak spoustu věcí:

  • Je to jednoduché a dostupné přímo v účtech Google Ads (plánovač klíčových slov) a Sklik od Seznamu
  • Zjištění vhodných slov – zadáme obecné slovo a zjistíme, jaká další slova se vyhledávání ve spojení se zadaným slovem
  • Zjištění vylučujících slov – abychom vyloučili nerelevantní reklamu a zbytečné výdaje
  • Ověření objemu hledání – vhodné i při tvorbě SEO pro zjištění, na kterou stránku nejlépe cílit
  • Odhad ceny za klik

Potom se ještě vyplatí jít cestou sledování trendů. S tím nám zase pomůže Google, který má nástroj Google Trends.

  • Google Trends ukazuje trendy v odvětví, sezónnost, demografické informace apod. Díky tomuto nástroji se můžete velice rychle a snadno srovnávat s konkurencí.