Remarketingové seznamy – více než 50 tipů

Remarketingové seznamy (publika) jsou základem remarketingu samotného. O benefitech využívání publik při placené reklamě už jste určitě slyšeli. Občas je ale těžké vymyslet, jaká publika si připravit a na koho můžeme cílit. A dost často se ptáme: Jaká publika jsou nejlepší pro tuhle kampaň? nebo Jsou ještě nějaké nové možnosti?

Každý produkt má svého kupce a ten se může lišit. Díky vytváření publik můžeme snadno najít toho svého a lépe se mu věnovat. Zároveň můžeme také najít skupinu zákazníků, kteří o nás mají zájem, ale produkt si nekupují a ty potom zacílit odlišnou komunikací.

A protože to takhle v online marketingu funguje, nemůžu vám dát jasný návod na to, které publika pro vás budou ty nejlepší. Na to si musíte přijít testováním a zkoušením nejrůznějších variant. To je ale přece to, co nás na tom baví!

Abyste se mohli pustit do hledání a zkoušení, mám pro vás téměř 100 tipů na remarketingové seznamy.

Nejprve ale, co to remarketingové seznamy jsou?

Remarketingové seznamy jsou seznamy lidí, kteří v minulosti navštívili vaši stránku. Propojením systémů Google (Google Ads, Google Merhcant Center, Google Tag Manager apod.) následně dokážete zjistit, co tito lidé na vašem webu hledali, jak dlouho se na něm pohybovali, případně jaký produkt si zakoupili.

Remarketingové seznamy vytváříte v Google Ads ve Správci publik. Na obrázku můžete vidět, jak jednoduše vytvoření nového seznamu probíhá – v Google Ads přejdete do sekce Správce publik – Seznamy publik – kliknete na “+” a vyberete si podklad, odkud budete návštěvníky pro svůj nový seznam brát. Na fotce se jedná o návštěvníky webu.

Vytváření remarketingových seznamů
Vytváření nového remarketingového seznamu v Google Ads - vybíráme návštěvníky webu, které budeme dále specifikovat

Remarketingové seznamy můžete vytvářet podle:

  1. Remarketingové seznamy podle navštívených stránek (page views)
  2. Remarketingové seznamy podle aktivit na vašem webu
  3. Remarketingové seznamy podle zapojení na sociálních sítích
  4. Remarketingové seznamy podle zákazníků, kteří vám poskytli své informace
  5. Remarketingové seznamy podle času, před kterým uživatelé navštívili váš web

Remarketingové seznamy podle navštívených stránek (Page views)

Remarketingové seznamy vytvořené z návštěvníků vybraných stránek jsou ty nejběžnější a nejčastěji vytvářené. 

Seznam si definujeme url adresou stránky, kterou uživatelé navštívili. Vypadá to takhle:

Definice navštívené stránky
Definice podmínek remarketingového seznamu - navštívené stránky / stránka

Při definici remarketingového seznamu podle navštívených stránek také definujeme proměnné jako:

  • kdy byl uživatel na webu (například v posledních 30 dnech / 90 dnech apod.)
  • zda navštívil pouze jednu stránku nebo více

Při vytváření takového seznamu se opravdu zamyslete nad hodnotou každé vaší stránky a jednotlivých uživatelů. Člověk, který navštívil jednu stránku má o váš produkt určitě menší zájem než ten, který jich navštívil například 5. Nebo ten, který si prohlížel ceny vašich služeb, případně se dostal až na stránku nákupního košíku, ale nákup nedokončil.

Tady máte pár tipů na stránky, na které má smysl cílit (anebo je naopak občas vyloučit při vytváření remarketingového seznamu):

  • Homepage
  • Produktová stránka / detail produktu
  • Kategorie produktů
  • Recenze
  • Obchodní podmínky
  • Vrácení zboží a reklamace
  • Nákupní košík
  • Poděkování za nákup / dokončení objednávky
  • Kariéra
  • BLOG
  • Zákaznická podpora / Kontakt
  • Prodejny
  • Sekce o nás
  • Případové studie
  • Formulář pro sjednání schůzky
  • Partneři poskytující váš produkt

Remarketingové seznamy podle aktivity na vašem webu

Návštěva je jedna věc, ale co když se daný návštěvník nějak zachová? Znamená to nejspíš, že ho váš produkt (nebo služba) zaujal a strávil tak více času jeho zkoumáním. Vy tak můžete cílit na někoho, kdo si vás velmi pravděpodobně bude dobře pamatovat.

Zkuste popřemýšlet o svém webu – poznáte podle url adresy, že návštěvník uskutečnil nějakou akci?

Podívejte se na tipy, které můžete při vytváření remarketingových seznamů podle aktivity uživatelů použít:

  • Stažení PDF
  • Kliknutí na tlačítko (call to action)
  • Zhlédnutí videa
  • Čas strávený na stránce
  • Počet navštívených stránek
  • Vyplnění formuláře
  • Rozšíření zkráceného textu (“číst dále” apod.)
  • Kliknutí na odkaz
  • Error na stránce / 404
  • Přidání zboží do košíku
  • Nedokončení nákupu

Remarketingový seznam podle zapojení na sociálních sítích

Takový seznam nenajdeme v Google Ads, ale musíme přejít do sociálních platforem. To, že uživatel nenavštívil váš web, ještě neznamená, že o váš produkt nemá zájem nebo o něm nikdy neslyšel.

Tito uživatelé a jejich zapojení najdete ve správci publik vaší platformy pro sociální sítě (Business manager).

Custom audiences
Vytváření nových seznamů / publik v Business manager - Facebook + Instagram

Seznamy podle aktivity uživatelů na vašich sociálních sítích můžete vytvářet podle:

  • Facebook page likes
  • Facebook post likes
  • Facebook post saved – uložení příspěvku
  • Odeslání zprávy přes messenger (vaší společnosti)
  • Kliknutí na call to action tlačítko u reklamy nebo na stránce
  • Otevření formuláře
  • Odeslání formuláře
  • % zhlédnutí videa
  • Zhlédnutí videa
  • Návštěva Instagram profilu
  • Odeslání zprávy přes Instagram (vaší společnosti)
  • Uložení Instagramového příspěvku
  • Pinterest – kliknutí
  • Pinterest – uložení obrázku
  • Pinterest – okomentování obrázku
  • Odezva na vámi pořádanou akci – zajímá se o akci
  • Zaznačení “zúčastním se” vámi pořádané akce
  • Instant experience – otevření nebo kliknutí

Remarketingové seznamy zákazníků, kteří vám poskytli své informace

Tohle je nejjednodušší cesta. Využít data, která vám zákazníci sami poskytli a ty nahrát do reklamních systémů. Můžou to být například zákazníci, kteří jsou například ve vašem věrnostním programu, zaregistrovali se k odběru newsletterů na webu nebo vám poskytli své údaje v rámci soutěže.

Pár tipů:

  • Věrnostní program
  • Registrace do newsletteru na webu
  • Poskytnutí údajů v rámci soutěže
  • Subscription programy
  • Využili dárkový poukaz
  • Zákazníci jiné značky, kterou také vlastníte

Remarketingové seznamy podle času, před kterým uživatelé navštívili váš web

Důležitým faktorem, který je určitě potřeba zvážit je čas. Jak je to dlouho, co byl daný uživatel na vašem webu? Včera? Nebo 3 měsíce zpátky? Vidíte, je v tom jednoznačně rozdíl a ten je potřeba vnímat při vytváření seznamů a jednotlivých kampaní.

Každá platforma povoluje jiné rozmezí. Google Ads umožňuje cílit na návštěvníky vašeho webu, kteří jej navštívili až před 540 dny. Toto časové rozmezí ale nedoporučuji využívat. A pokud ano, tak jako speciální seznam se speciální kampaní, která nebude návštěvníky otravovat po dobu téměř 2 let, ale ve správný moment se jim připomene s relevantním sdělením.

Doporučuji zvolit cestu časových “bloků” a zjistit, v jaké fázi váš zákazník nejpravděpodobněji nakupuje a kdy už je například pozdě (nebo naopak ještě brzy).

Takovým způsobem vydefinujete zákaznickou cestu pro váš produkt a můžete tak upravit stávající komunikaci. Třeba zjistíte, že vás zákazník nakupuje až po 14 dnech od návštěvy webu, protože si potřebovat investici pořádně promyslet.

Nezapoměňte testovat remarketingové seznamy.

Na závěr vám můžu poradit jen to, abyste nezapomínali testovat vaše seznamy. Chování zákazníků se může lišit na základě ročního období, konkurence, ekonomické situace a spousty dalších faktorů. Proto neusínejte na jednom z dobrých výsledků, ale neustále si ho ověřujte.

Držím pěsti! Je to taková malé hra, ale v jejích cíli je jednoznačný úspěch.