Tvorba strategie pro sociální sítě

Sociální sítě dnes ovládá každý a každý na nich chce taky být. Je tedy nutné mít jako firma nebo osobnost speciální strategii? Je potřeba řešit, kde a jak se objevíte a jakou sociální síť si zvolíte

ANO!

Sociální sítě jsou dneska důležitým článkem online marketingu a není chytré je podceňovat. Nebo naopak brát na lehkou váhu. Je to plnohodnotná oblast, která má ve vašem marketingovém mixu zasloužené místo a jenom tak, že ho správně promyslíte z něj uděláte fungující článek.

Proč je důležité mít stanovenou strategii pro sociální sítě:

Řekněme si v pár bodech o tom, proč je dobré využívat pro svůj business sociální sítě a mít na ně správně zvolenou strategii. O tom, jak se taková strategie tvoří si řekneme hned potom.

Tohle jsou nejdůležitější (a možná na první pohled jasné) body, které musíte mít v hlavě při tvorbě strategie a plánování vašich aktivit. Ono někdy i to, co je nám jasné i bez učebnice nebo blogového článku se snadno zapomene. 

Proto! Pokaždé, když začnete přemýšlet o aktivitě na sociálních sítích, vraťte se sem a řekněte si: “Ajo, vlastně. Můžeme oslovovat nové lidi, proto musíme tvořit obsah, jakoby nás ještě neznali.” nebo “Ajo, tady lidi sledují krásné obrázky po cestě na tramvaj. Budeme budovat značku a ukazovat fotky ze zákulisí.”

Zkrátka a dobře. Je velmi důležité si uvědomovat, na co slouží jednotlivé kanály v marketingové komunikaci a ty podle toho používat. Může se vám stát, že se vám prostě některý článek nebude do marketingového mixu hodit, a tak ho prostě nebudete mít. I to je rozhodnutí, které se vám může vyplatit.

PERSONA - TO JEDNOZNAČNĚ MUSÍTE MÍT!

Při tvorbě strategie si nezapomeňte vytvořit vlastní „personu“. Je to profil vašeho zákazníka / zákaznice, který u vás nakupuje. Dejte si na čas a zaměřte se na co nejvíce detailů. Celá strategie pro sociální sítě vám potom půjde od roky.

U persony myslete na: věk, pohlaví, koníčky, zaměstnání, životní cíle, oblíbené značky, jaké sociální sítě používá atd.

Příklad vaší persony / cílového zákazníka:

Persona

Vidíte, kolik toho o Lauře víme? Není to často jednoduché si takovou personu vytvořit. Je důležité ji v průběhu času upravovat a její věk nebo koníčky měnit. Na začátku máte spíše představu o tom, kdo je váš cílový zákazník a pro toho tvoříte obsah, vyrábíte produkty a nabízíte služby.

Můžete po nějaké době zjistit, že pravidelným zákazníkem v případě prodeje pánských košil není muž, ale jeho manželka, která je v prodejně vždy s ním. Proto si klidně vytvořte persony dvě a na ně směřujte různou komunikaci. Muž je samozřejmě ten, kdo za produkty platí a nakonec je i nosí, ale žena může být ta, kdo o nákupu rozhoduje.

Máte už představu o tom, jak by vaše persona mohla vypadat? Pomohl vám v komunikace fakt, že víte, s kým mluvíte? Já myslím, že určitě! Hlavně v online komunikaci (například na sociálních sítích) nevidíte svým zákazníkům do tváře a často se velmi těžko píše příspěvek někomu, o kom nemáte žádné informace.

Buďte SMART - sjednocení cílů pro sociální sítě s obchodní strategií

Jak jsme si řekli na začátku, sociální sítě jsou jedním z článků vaší marketingové komunikace / vašeho mixu. Nejde tedy, aby si každý článek žil svým životem. To byste se na konci roku při prezentaci výsledků pěkně zapotili.

Proto myslete na to, že každý jednotlivý článek musí jít stejným směrem, za stejným cílem. 

Pokud je firemní cílem zvyšování obratu, tak cílem sociálních sítí nikdy nemůže být (primárně) budování značky (brand awareness). V tomto případě by vašim cílem pro sociální sítě měly být přímé tržby, aktivace zákazníků (lead) nebo například “lifetime value”. Lifetime value je zjednodušeně sledování vašich zákazníků a v pravý moment se jim připomenout: “je to 30 dní, co jste si objednala měsíční kontaktní čočky. Jste s nimi spokojená? Pokud ano, nezapomeňte si objednat další anebo vyzkoušet naši novinku na trhu.”

CHECKLIST tvorby strategie pro sociální sítě