Velká PPCčková! Aneb co je to vlastně PPC?

Co to je PPC? Jaké jsou typy reklam a jak je nastavit?
Úvod do PPC, kde si všechno řekneme.

PPC reklamy jsou jako závodníci. Podle přesně stanovených pravidel se každý den vydávají na souboj se svými konkurenty o to, kdo obsadí přední pozice a získá tak zlatou medaili.

Tohle je samozřejmě zjednodušený popis toho, co PPC reklamy ve skutečnosti jsou, ale podobnost je tam obrovská.

PPC (paid-per-click) je marketingový nástroj, přes který inzerenti zobrazují reklamní obsah na internetu. Cena PPC je cenou za “kliknutí” na reklamu, kterým se potenciální zákazník dostane na inzerovaný web.

Ukázka PPC reklamy ve vyhledávací síti

UKÁZKA PPC reklamy:

PPC reklamy se zobrazují ve vyhledávací síti (Google, Seznam aj.) a v obsahové síti (partnerské sítě webů, které pronajímají svůj prostor).

Na obrázku je ukázka PPC reklamy ve vyhledávací síti Google:

Hlavní typy formátů PPC reklamy:

Reklama ve vyhledávací síti

Reklamy, které se zobrazují ve vyhledávacích sítích, jako jsou například Google, Seznam, Bing aj. Pro inzerci v jednotlivých sítích využíváme vlastní PPC systémy nebo systémy partnerských sítí. Cílíme na klíčová slova, která jsou přes vyhledávače zadávána.

shopping ads

Shopping ads jsme si už na obrázku nahoře ukazovali. Jsou to reklamy, které zobrazují daný produkt, jeho fotku, popisek, případně cenu aj. Tento typ reklamy musíte ve většině případech tvořit na opravdu existující produkt a url adresu na vašem webu.

reklama v obsahové síti

Obsahová síť, je partnerskou sítí webů, kteří spolupracují s PPC systémy a pronajímají jim své reklamní prostory (například prostor na blogu, v novinách aj.). Můžeme tak cílit na základě zájmů, tématu obsahu, umístění, demografie aj.

remarketing, dynamický rem.

Remarketing připomíná již navštívené stránky nebo zobrazené produkty. Jednoduše, když si u vás na webu někdo zobrazí červené gumáky, můžete mu začít zobrazovat stejný nebo podobný produkt (například) v obsahové síti a připomínat mu tak možnost nákupu.

reklama ve videu, youtube

Typů video reklam je spousty. Může to být banner ve videu nebo v prostoru vedle videa. Instream, neboli reklama, která je před videem, uprostřed nebo na závěr). A nesmíme taky zapomenout, že YouTube je vyhledávací sítí. Nastavuje se přes Google Ads.

reklama v mobilních aplikacích

Bannery nebo videa přímo v mobilních aplikacích (nejčastěji hrách aj.) a dávají tak inzerentům možnost cílit na své publikum. S reklamou se setkáváte obvykle ve “free” verzích aplikací, kdy jedním z benefitů placené verze je odebrání reklamního prostoru.

ZNÁTE NĚKTERÉ Z PPC SYSTÉMŮ? URČITĚ! TAKŽE JEN PRO OSVĚŽENÍ, TADY JSOU:

Mezi nejznámější a nejpoužívanější (má to svůj důvod) patří Google Ads (možná budete znát ještě pod názvem Google AdWords) a Sklik. Jak názvy napovídají, jsou to systémy od Google (Ads) a Seznam.cz (Sklik). Existují samozřejmě i další, alternativní systémy (Etarget, Facebook Ads aj.), ale doporučovala bych se pustit osvědčenou cestou.

Nastavení ppc kampaní. Základní info a na co je potřeba myslet.

  • PPC je reklama placená za kliknutí  platíte až ve chvíli, kdy uživatel klikne na vaši reklamu.
  • Reklama tak vstupuje do “aukce” po zadání klíčového slova uživatelem, který jej vyhledává (a vy na něj cílíte reklamou). Systém vyhodnocuje mezi inzerenty a rozhodne, jakou reklamu zobrazí na předních pozicích – to je málo místa pro spoustu lidí.

Co hraje roli při závodě o to, kdo vyhraje první pozice?

Kvalita obsahu PPC reklamy
Kvalita obsahu PPC reklamy
Cena, kterou jste ochotní zaplatit
penize_PPC

Systém vždy poměřuje, zda reklama splňuje oba aspekty. Zamezuje tím, aby se dala pozice vykoupit pouze cenou a inzeroval se relevantní obsah. Reklama musí co nejvíce vyhovovat tomu, co uživatel hledá.

  • Kvalita a cena jsou vzájemně nahraditelné aspekty – pokud nejste schopni doručit kvalitu, musíte zaplatit více peněz a naopak. Vše ale v rozumné míře! Pokud bude obsah totálně “o ničem”, pouze peníze vás nespasí.
  • PPC reklamy jsou neuvěřitelně otevřeným prostorem. Na tento “trh” může vstoupit kdokoliv a proto je vysoce konkurenční.
  • Aukce proběhne při každém zadání klíčového slova a systém vždy znova přepočítá poměr kvality a ceny jednotlivých inzerentů. NELZE si tedy koupit konkrétní pozici v rámci vyhledávací sítě.

Jak určit ideální cenu za proklik?

  • Vycházejte vždy z marže / výpočtu ceny takové, jaká je výhodná právě pro vás – kolik dokážete vydělat inzercí za danou cenu prokliku. To umíte pro váš business vypočítat jen vy.
  • Pokud je cena vyšší, než si můžete dovolit, zkuste zvýšit skóre kvality nebo cílit na jiná klíčová slova.
  • Příklad výpočtu: průměrná objednávka je cca 200 Kč, konverzní míra 1 %, potřebujete tedy 100 kliků na jednu objednávku → jeden klik za 2 Kč znamená, že jste na 0 Kč zisku.

Cíle a plánování PPC reklamy

  • Vždy musíte mít stanovený cíl a rozpočet. Jinak nejste schopní pracovat, měřit, vyhodnocovat a nastavovat.
  • K plánování PPC reklamy potřebujete znát: rozpočet, priority, způsob vyhodnocení Google Ads, interní systém aj.), konkurenční výhody, fungování společnosti a daného odvětví.

Měření PPC reklam. Co a jak budete měřit?

  • Měříme jak konverzní (prioritní), tak nekonverzní cíle – zda opravdu reklama prodává inzerovaný produkt nebo si zákazníci kupují úplně něco jiného.
  • Propojení s Google Analytics – vložení konverzního kódu do vybrané stránky (pokud je cílem registrace do newsletteru, tak do registrační stránky apod.).
  • Tagování kampaní / utm parametry – všechny reklamní zdroje tagujete tak, abyste byli v Google Analytics následně schopní rozpoznat, co je to za kampaň, odkud uživatel přišel aj. Nejčastěji označujete: zdroj, médium, název kampaně, obsah, klíčové slovo. PPC systémy už dnes automaticky tagují kampaně (autotagging), ale je možné upravit vše manuálně.

Příklad metrik:

  • Konverze
  • Cena konverze
  • Hodnota konverze
  • Podíl nákladů na obratu (PNO)
  • Konverzní poměr
  • Míra prokliku
  • Cena za klik
  • Pozice
  • Skóre kvality
  • Počet návštěv
  • Doba na stránce
  • Klíčovou metrikou je ZISK

Uff. Už máte nafouklou hlavu? Na začátku se toho zdá být vždycky strašně moc, ale jakmile si všechny informace sednou, budete chtít vědět víc. 

Užitečné odkazy pro začátek: